PohledemTrenéra.cz

o všem možném okolo cyklistiky a sportu obecně

10

Všimli jste si, jak jsme v zajetí desítkové soustavy? Máme deset prstů a tak si ulehčujeme celý život a vše převádíme na desítky. Máme taky rádi šedesátkovou soustavu, protože jsme celý den ve stresu, nikdo nemá na nic čas, a tak ten čas aspoň rádi měříme.

Tělo ale funguje jinak. Například o tepové frekvenci se dozvíte, že se pohybuje v populaci okolo 72 tepů za minutu. Není to ani 100 ale ani 70. Na druhou stranu, zásoby ATP jsou často uváděny jako 100g a že to je zásoba na 10 vteřin maximálního výkonu. Teď by mě zajímalo, co by se stalo, kdyby měl člověk prostě jedenáct prstů. Zásoby ATP by byly 110g a stačilo by to na 11 vteřin? Nebo kdyby světu vládli (prý velmi chytré) chobotnice. Bohužel, zásoby energie jsou 80g – mají přeci osm chapadel.

Vidím často cizí tréninkové plány a nějaké intervaly se opakují zpravidla pětkrát. A já se ptám, proč ne šestkrát? Trvají často minutu, pět, deset, patnáct…

Skutečně se tělo chová podle toho kolik máme prstů a jak si ve staré mezopotámii měřili čas?

Svět si zjednodušujeme, to je zřejmé, jasné a má to svoje důvody. Jenže pokud chceme dosahovat špičkových výkonů, bude podstatné, jestli bude interval v zatížení dlouhý šest nebo deset vteřin a jestli se pojede třikrát či desetkrát.

Ale hlavně – až si dáte v kopci pět nástupů, zeptejte se sami sebe, jestli by nešel i ten šestý, případně jestli není už těch pět moc a nestačí čtyři.

« »

© 2018 PohledemTrenéra.cz. Design Anders Norén.

Pár slov autora webu...