Máme za sebou poslední letošní MČR – závod dvojic, tedy madison. Závod dvojic je z pohledu tréninku extrémně zajímavý, protože je trochu možnost hýbat s délkou zatížení. Když jedete standardní závod na dráze, chování těla je velmi ovlivněno průběhem závodu. Asi těžko vysvětlíte soupeřům, že teď si potřebujete zrovna orazit. Spíše naopak.

Ve dvojicích je to lepší – střídají se dva závodníci a s délkou odpočinku lze manipulovat.

Pro neznalé – madison je taková opakovaná štafeta. Na dráze je vždy v závodě jeden sportovec a jeho kolega na něj čeká. Jak jej dojede, vystřídají se v závodě a „odpočívá“ ten první. Opět se dojedou atd.  Není to na čas, ale na body, takže to kde se závodníci budou střídat je jedno ze základních know-how. 

Tím že okolo trenéra projíždí vždy jeden sportovec „odpočívající“ je možný i poměrně solidní přenos informací – lze poradit jestli má někdo, kdo odpočívá zrychlit nebo zpomalit. Tím může jednak změnit místo střídání, což je taktická varianta, ale i prodloužit či zkrátit zátěž. A to je náplní dnešního článku, taktika a další věci okolo jsou pak možná ještě složitější.

Dnes opět tedy grafy saturace kyslíkem. Dolů znamená že se sval tak nějak dusí, nahoru že se má lépe. Na prvním obrázku je interval kdy sportovec šlape a chvilku nešlape 🙂  Modře označená zóna je pak čas, za kdy se dostal na původní stav. Bezva věc!

V ten okamžik sportovec začne zase šlapat, dostane se dolů a přestane. A to se celé opakuje. Nicméně zde je ta bezva věc – je vidět, za jak dlouho se konkrétní jeden člověk dokáže zotavit na předchozí úroveň. Nebo jinou, to je už prakticky jedno, ale ta časová informace je k nezplacení. Ten obrázek:

Proč je ta časová informace k nezaplacení? Přidám jeden aktuální příběh – letos dokázala dvojice Babor – Rybín získat pódiové umístění na ME právě ve dvojicích. Za motorkou jsme toho najezdili vcelku dost, takže jsem relativně dobře znal chování obou sportovců i z pohledu exaktního měření. V průběhu závodu pak přišla z mé strany rada, která mohla být prakticky „smrtelná“, ale právě znalost toho za jak dlouho se kdo dokáže zotavit měla za následek, že to naopak byla rada k nezaplacení.

A na dalším obrázku je průběh závodu dvojic jiného sportovce. Vidíte ten trend? V průběhu závodu se dokáže zotavit stále hůře. Ve finále se dokázal v závěru zotavit na téměř stejnou úroveň jako při zátěži na začátku závodu.

Nicméně, proč to píšu.

Celé je to složitější ještě o celkové množství krve a samozřejmě tu taktiku, ale takto opakované intervaly do maxima pak velmi dobře udávají směr dalšího tréninku.

 

A stejně jak jsem uvedl na Facebooku, „nechci se chlubit, ale musím…“ Nejde o to, že mám v týmu mistry republiky v kategorii žáků a kadeti jeli na vítězství. Ale o to, že se nemusím stydět za svůj starý článek na téma trenér.

Jako trenér mládeže se totiž často pohybuji na výše uvedeném grafu v první polovině. Takže můžu mít na trojce šedivého sportovce, který je nejslabší. Ale na desítce bude nejsilnější. Moji sportovci mají dobrý trend, bez ohledu na to, kde začínají. A s dobrým trendem a dobrým začátkem se pak dají dělat věci 🙂

Je to takové mé soukromé shrnutí sezony, kterou vyšperkoval samozřejmě Dan ziskem titulu mistra světa i Evropy. Ale všichni moji sportovci se hrozně zlepšili a relativně vůči ostatním dokonce hrozně moc.

Takže díky kluci, jen tak dál!

 

zcela netradičně pak post z naší týmové interní skupiny:
Přátelé, kamarádi
 
všem moc děkuji za super sezónu. Poslední ČP se mi díky posunu termínu bohužel kryje s dovčou, takže tam nebudu.
 
Když se podívám na seznam týmu, není nikdo, koho bych nepochválil za přístup, výsledky, výkonnost či alespoň zlepšení nad očekávání. Co se mě týče, můžete se v klidu podívat do zrcadla a říct si – „Jsem dobrej“.
 
Určitě můžeme všichni něco vylepšit, tak je to vždy. Ale podívejte se na sebe před rokem, dvěma….. podívejte se na toho člověka, kterým jste byli a porovnejte to s tím kým jste dnes. Pevně věřím, že ten krok, který jste udělali, byl větší jak u všech okolo.
 
Takže ještě jednou díky, byl to bezva rok.
 
Uvidíme se nejpozději na kontrole vybavení před naším „survival campem“ 🙂