Nikdo nemůže popřít aktivitu vedoucích činitelů našeho organizovaného sportu. Teď aktuálně schůzky s tématem startu Tour či Gira, kontinuálně stavba velodromu v Brně, Praze a snad i jinde.

Je to pět let zpět, kdy jsem psal o dojezdu Gira. Už tenkrát jsem to bral jako špatnou věc, naprosto by to vysálo rozpočty na všechny sportovní akce a přínos by cyklistika jako taková (organizovaná) nedokázala využít.

Kolo času se posunulo a je to tu znovu.

Za těch pět let se situace nezlepšila, spíše naopak. Amatérský sport vzkvétá, náš organizovaný sport přinejlepším stagnuje. Akce jako Tour de Zeleňák vyrostly, mládežnických (organizovaných) oddílů jen ubylo.

Celá snaha je totiž koncepce postavená shora.

Zařídíme TdF, Giro či dřevěný velodrom, tedy naprosté topovky – všichni cyklisté chtějí dojezd TdF u nás či si dojet na šestidenní k nám. Byl by to masakr!

Jenže.

Organizačně u nás běží velmi dobře Czech Tour a reálně i závody v okolí Olomouce. Proto je letošní ČP mládeže prakticky celý lokalizován na Moravě. To není výtka směrem na svaz či organizátory, faktem ale je, že v Čechách není skoro žádný pořadatel závodů. Důvodů je hodně, můžeme o nich diskutovat, ale je to prostě fakt.

Nemáme ani koho postavit na křižovatky.

Nemáme ani rozhodčí.

Loni jsme si vyzkoušeli pořádání kritéria, ale teď s koncem SCM řešíme jiné věci a pořádání větších silničních akcí odkládáme.

Na té TdF se to hůře představuje, protože ten dojezd či start by tu skutečně chtěl každý fanda cyklistiky.

Ale s tím velodromem to je totiž stejné. Od vršku.

Kdyby se náhodou ten velodrom postavil, nemáme nejen dráhaře jako takové, ale nemáme ani trenéry.

  • ČR aktuálně disponuje, od západu, pěticí funkčních velodromů. V Plzni se moc trénovat nedá, areál většinově využívá fotbal.
  •  V Praze jsou dva.
  • Motol – který je extra krátký a potřeboval by obrovskou investici jen do zázemí. Varianty prodloužení nejsou moc funkční, takže za mě osobně bych na to moc nesahal a skutečně to nechal jako tréninkovou halou. Jako byla ostatně koncipována a svou funkci plní.
  • Třebešín, můj domovský velodrom. Z nějakého důvodu není teď cílem podporovat cyklistiku v tomto areálu, aktuálně hledáme další využití. Co se týče povrchu, nejlepší dráha u nás.
  • Brno má 400m dlouhý ale částečně zakrytý velodrom. Všichni se bojí, že se jednou kopne do země a vše skončí jako v Bratislavě. Každopádně velodrom je to fajn, nabízí solidní zázemí a díky tomu že je zakrytý je to naprosto bezvadné místo
  • Prostějov má nejlepší zázemí, nové tribuny, toalety a člověk se na místě cítí jako že je skutečně v dobrém sportovním areálu. Vlastní těleso velodromu je ale problematické.

A teď finální otázka – kolik asi tak jsme schopni vygenerovat dráhařů?  A to nemyslím jen sportovce, ale i trenéry, rozhodčí či mechaniky. Teď na školení rozhodčích na dráhu bylo pět nováčků. Z Kova jsem tam měl tři nové rozhodčí. Už jsem to psal jinde, ale na posledním MČR na dráze juniorů v omniu startovalo 16 závodníků, z toho 5 v modrých barvách Kovo.

Kolik lidí v republice je schopno sestavit vůbec dráhovku?

Proč to tak je, je věc k debatě. Předkládám jen fakta a je na čtenáři, aby si udělal závěr.

Ale faktem také bohužel je, že nás nějaká hala nespasí. Nejdříve potřebujeme funkční velodromy betonové. Se zázemím, s trenéry a rozhodčími.

Jen tak budeme generovat dráhaře a jen tak pak budeme schopni jednou tu halu s krásnou dřevěnou dráhou zaplnit.

Kdyby teď ta dráha stála, tak se tam jako dráhaři ztratíme.

 

A stejné to je s TdF.

Bylo by to super, ale nejdřív by to chtělo zpět silničního Krále Šumavy, Okolo Jižních Čech či dětské etapáky jako byl v Plzni Junior Tour či v Lounech Mléčný závod.

Praha – Karlovy Vary – Praha byl také krásný závod a na jeho základech by se dalo skutečně stavět.

Od střechy to je ale jen neefektivní povídání a i kdyby se tu nějaký ta Grand Tour podařila, byl by to krásný zážitek ale jen by se na to desítky let vzpomínalo.

Iniciovat rozvoj stávajících velodromů, podpořit existující závody – to je cesta. Tak aby se nestalo, aby skončily třeba etapáky v Lanškrouně, Jevíčku či Terezíně. Všechny tam pořádají již „starší“ lidé, před jejichž aktivitou smekám.  To oni drží naší mládežnickou silniční cyklistiku nad vodou.

A start Gira či TdF by těmto akcím jen podporu zákonitě odebral.

Je mi trochu smutno z toho, kam jako cyklistika směřujeme. Velmi rád bych to ovlivnil, ale koncept je teď prostě jiný.

– – – – – – – – – – – – – –

Na druhou stranu, jestli se jednou Grand Tour u nás odstartuje a dráhovou cyklistiku oživíme postavením velodromu – budu jen velmi rád.

Skutečně se budu rád mýlit, protože něco takového je skutečně sen všech cyklistů. Jen se bojím že na to jdeme špatně.

Ne že by někoho z našeho vedení můj názor zajímal. I tak bych se skutečně velmi rád případně omluvil.

Tak snad se skutečně mýlím.