PohledemTrenéra.cz

o všem možném okolo cyklistiky a sportu obecně

Tepové zóny

Dnes za mnou přišel kamarád s tím, jestli bych mu nepomohl nastavit si tepové zóny. Proč ne, rád poradím a pomůžu. A že tedy jo, že má ten a ten AP, ANP a maximální TF. Oukej, jdem na to. A že těch zón je prý pět. Ptám se proč zrovna pět? (kdo neví, mám jistou averzi na desítkovou a šedesátkovou číselnou soustavu – viz článek „deset vteřin“). Že to tak má Polar.

Během pár vteřin jsem se zase vytočil a to hned dvakrát.

Ale pak jsem se uklidnil, a abych svému příteli pomohl, tedy i zamyslel. Tak určitě použijeme regenerační pásmo. Také ta základní vytrvalost se používá a bude se hodit. Uprostřed je to s tím metabolismem takové složitější, pokračoval jsem tedy odshora. Určitě tedy maximální intenzita, to je jisté ta by tam chybět neměla. Pak tam musí být něco nad ANP. Jak když pejsek s kočičkou vařili dort, jsem si v tu chvíli připadal. A teď mi totiž zbývá už jen jedno pásmo, kam mám narvat celou problematiku výroby energie. Tak tam šoupnem prostě něco mezi prahy a bude to OK. To bylo to první vytočení, pak se k tomu ještě dostaneme.

A to druhé? Když už tedy budu akceptovat nějaké to rozložení podle tepů, i v případě že dostanu prostor pro více zón, nastává jiný problém. 3x15minut v jedné zóně je stejných jako 15x3minut? A co odpočinek mezi? Minuta nebo deset vteřin?

Obecně celá tato problematika, kdy je trénink rozložen do nějakých tepových pásem prostě velmi jednostranná. Krom toho je tu ještě takový obecný problém se jmény. I zde o pár řádků jsem použil pro „základní zatížení“ termín „vytrvalost“. To je hodně rozšířený omyl, že vytrvalost se trénuje pod AP a v tomto pásmu je třeba odsedět na kole desítky hodin. Velmi podobného efektu na tělo dosáhnu opakováním intervalů, kde zkrátím odpočinek a budu tím opět trénovat vytrvalostní schopnosti. Ono je to totiž celé v zásadě jednoduché, stačí se vždy zamyslet a případně si něco přečíst.

Jak je z mnoha článků vidět, nemám moc v oblibě trénování na dálku. A toto je jeden ze zásadních důvodů. Protože ono to je v zásadě správně, ale něco tomu chybí a následky si pak odnáší hobby sportovci. Až přílišné zjednodušení skutečnosti přispívá k tomu, že se pak na Mallorce v jídelně doslechnu od vedlejšího stolu věci, které mohou být skutečnými perlami světové literatury. Ale o tom zas někdy příště.

 

 

 

 

 

« »

© 2018 PohledemTrenéra.cz. Design Anders Norén.

Pár slov autora webu...