„Field“ testování je budoucnost

Každý chce vyhrávat a každý trénuje. Nebo skoro každý, jasně.

Ale když si odmyslíme všechno okolo, všichni „to“ mají tak nějak podobné. Zimní příprava, letní příprava, závodní období. Do toho zátěžové testování (o kterém jsem se rozepisoval více před nějakou dobou), kde kontrolujeme směr a efekt tréninku.

Ztrácíme ale hrozně moc informací, test na běhátku či ergometru je prostě vždy dost vzdálen od reálného závodu.

V hierarchii tréninku, který má smysl a má svou základu postavenou na vědě a poznání má své místo proto reálné testování v přirozených podmínkách.

Dříve to byla klasická kontrolní časovka.

Stejný profil, stejná trasa a časy za generace zpět.

Dnes to je někde složitější. Máme sice další možnosti měření, od tepu po výkon. Ale provoz na silnicích posouvá, zejména v okolí měst, kontrolní časovky obecně mimo smysluplnou rovinu.

Co všechno se vyplatí měřit?

Dosažený čas je jasná věc. Dobré jsou i mezičasy, pokud je trasa více zvlněná či technicky náročná. I pokud je delší a hrozí, že nepojedeme moc konstantně.

V hierarchii testování by „field“ testování mělo následovat po laboratorním testování. Máme nějaké předpoklady a ty můžeme potvrdit, zpřesnit nebo naopak vyvrátit právě v terénu.

Takže nejprve si zajít na lékařské vyšetření, jestli jsme zdrávi.

Následovat by měl test limitací, vědět jakým směrem by se měl trénink ubírat. Měřená oblast je fyziologie – potřebujeme vědět, jak pracují svaly, dýchání, kardiovaskulární systém.

Krokem dalším je aktuální výkonnost. Od toho jsou zde FTP testy, Wingate testy a obecně měření s cílem změřit výkon.

Finálním krokem by pak měla být právě kombinace. Field test. Terénní sportovní měření.

Zjistit, jestli FTP test z ergometru skutečně platí. Zjistit, jak se tělo chová ve skutečném prostředí a jestli se trénink zaměřuje skutečně na správná místa.

Tady už je možností měření neskutečně hodně.

Biomechanika pohybu – jen v reálném prostředí je vlastně měřitelná.

Fyziologie – práce svalů (nohou) se zdá být jasná. Ale na horském kole je hodně zásadní i práce rukou a středu těla. Samostatnou kapitolou je pak dýchání, nezbytný „support team“.

Výkon – vlastní parametry výkonu, tady jde hlavně o aplikované využítí Power Duration Curve v kontextu závodu, soupeřů a terénu.

 

 

Problémem field testů je často mírně nehomogenní prostředí. Prostě jet nějaký souvislý úsek je často problém, protože jsou na trase semafory, křižovatky a obecně cokoliv.

Nabízí se tedy unikátní možnost vzít časovkářký speciál a svůj 20min FTP test si zajet na Třebešínské dráze.

Nechat si změřit výkon, reálně i aerodynamiku ale i svalovou saturaci či ventilaci.

Samozřejmě pak obdobně změřit na místních trailech.

Nabízím pak i možnost měření v terénu u Vás.

 

 

 

 

 

 

 

You may also like...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*