Respirační trénink – základní a první kroky

Jak zlepšit efektivitu dýchání? Jak “posílit” dechové svalstvo?  A jestli je lepší trénink s PowerBreathe či  SpiroTigerem a jak s nimi nakládat.  V tomto úvodním článku se podíváme skutečně na základy dýchání a vše si právě malinko vysvětlíme na konkrétním případě – na zmíněných trenažérech. Byť tím samozřejmě dost látky přeskočíme, ale k tomu se dostanu později.

Také se mrkneme v krátkosti na to, co lze zjistit z analýzy pomocí VO2 Master.

 

Shrnutí na začátku 🙂

  • důležité je nejen se nadechnout ale i vydechnout
  • mnohem důležitější, než trenažéry je strečink (vě většině případů)
  • dýcháme nejen “do břicha”
  • trenežér je pomocník a když platíte brigádníka, je fajn dát mu jasný úkol. Takže myšlenky na trenažér na chvilku opustíme a rozebereme si to samostatně. Dlouho to nebude třeba.

 

Až v dalším článku si vše rozebereme v delším textu, dnes bych se chtěl soustředit na tyto tři základní sdělení. Z toho budeme vycházet.

Nádech je samozřejmě důležitý, ale paradoxně je často velmi málo pozornosti věnováno výdechu. Přitom je to druhá strana stejné mince a pokud nevydechnete, není kam se nadechnout. Ono je to jednoduché, ale jakmile si toto uvědomíme, dostane i dechoví frekvence jiný rozměr. Čím rychleji dýcháte, tím více točíte stále dokole mrtvý prostor – mezi rty a plícním sklípkem je vzchuch, se kterým nikdo nepracuje. A čím méně ho za jednotku času bude, tím lépe.

Strečink je spojený s objemem “nádrže”. Potřebujeme roztáhnout a rozpohybovat vše co jde, aby se dovnitř těla dostalo více vzduchu. A nejjednodušší místo pro toto jsou mezižeberní a prsní svaly. Myslete na to!

Dýchání je spojené se vším co se v těle děje. Hezká dechová vlna se soustřední na “dýchání do břicha”. Je třeba se naučit dýchat i “do žeber” či “do zad”. Tam všude je místo, kam se vejdou cenné mililitry vzduchu.

Trenažéry nepotřebujeme hned. Ale je fajn si např. na PowerBreathe K5 nejdříve dýchání změřit. Stejně tak, jak velký pytlík umíme u Spirotigeru. A samozřejmě mít výsledky spirometrie od lékaře. A až později se od těchto údajů odpíchnout a dostat se pak i ke zlepšení. Zlepšení, které umíme následně změřit.

Vo2 master v úvodu budeme používat jen ke změření objemu vzduchu. Nic víc není nejdříve potřeba měřit a i v přemýšlení nad dýcháním se budeme zatím omezovat na čistý objem vzduchu.

Dnes tedy toto jednoduché a jasné sdělení, příště se ponoříme do tajů dýchání hlouběji. Popíšeme se jaké prsní svaly potřebujeme protahovat a jak toho dosáhnout. Stejně tak, jak rozpohybovat mezižeberní svalstvo

You may also like...

Napsat komentář