Krok 1

Sezona ještě neskončila, pořád je ještě plno závodů, kde se dá předvést co všechno jste netrénovali. Soupeři jsou už určitě unavení, případně po dovolené nečekají tak agresivní závodění, jako předvedete. Tak hurá závodit, i koncem září se dá ještě něco objet!

 

Krok 2

Teď už vážně, sběr dat. Bude se potřeba od něčeho odpíchnout, takže určitě sesbírat výsledky závodů, postahovat chybějící data z měřáků a také sečíst čísla. Nejen kolik jsme toho najeli, ale i kolik dní padlo na nějakou tu nemoc či návštěvy babiček. Tréninkový deník, výkaz budiž pomocníkem.

 

Krok 3

Subjektivní analýza

Důležité je nic si nenalhávat a nepřikrašlovat, takže čísla máme a teď se podíváme na dosažené výsledky. Můžeme přijít na to, že v sezoně se trénovalo „co to šlo“, ale v zimě tam byla nějaká ta pozapomenutá nemoc. Nebo naopak, že výkonnost třeba i byla, ale od zásadních úspěchů dělila sportovce drobnost v podobě defektu nebo nevhodně načasované střevní virózy.

 

 Krok 4

Objektivní analýza

Tady je fajn podívat se na uplynulou sezonu z nadhledu. Ideální je pro to někdo externí, ať už trenér či kamarádi u piva. Důležité je, skutečně porovnat tvrdá data se skutečností.

 

Krok 5

Najít slabiny

Množství defektů znamená popřemýšlet o lepší materiálu či o změně techniky jízdy. Odpadání na větru může znamenat slabou silovou připravenost, stejně tak ale i poziční slabiny. Nejzásadnějším krokem pro lepší sezonu je prostě identifikace slabých míst.

 

Krok 6

Máme slabá místa? Bezva! Teď si je seřadíme podle náročnosti odstranění. Pořídit si kolo lehčí o 1kg může být docela problém, když už teď váží 7,5kg, ale pokud brázdíte silnice na na 10kg vážícím oři, nevyjde Vás to tak draho.

Stejně tak práce s psychologem je určitě přínosná, ale ranní ježdění na válcích s cílem zlepšit techniku šlapání Vás vyjde nepoměrně levněji a u většiny lidí bude mít i větší efekt.

Vše je totiž pyramida, podívejte se, jestli Vám neuniká nějaký levný základní kámen. Drahé a špičkové věci řešte, až když je dole všechno v pořádku.

A věřte, že ze zkušenosti vím, že málokdo tento krok dokončí správně. Po posilovně lidé investují do gainerů, BCAA či čehokoliv, ale druhý den si v práci (škole) dají téměř hladovku. Investujte s rozvahou a myšlenkou na efektivitu.

 

Krok 7

Plánování

Příští rok nás bude opět čekat hodnocení, takže bude fajn, když se bude od čeho odrazit. Nastavit si smysluplné cíle, naplánovat cestičky k nim. Využijeme samozřejmě znalostí slabin a přes zimu je odstraníme, či na nich aspoň pořádně zamakáme.

Naplánujeme si ideálně i nějaké kontrolní body, checkpointy. Ať už zátěžové testy, tak třeba kontrolní časovky. Základem bude pak možnost korekce tréninku na základě toho, jestli jdeme po vytyčené cestě.

 

Krok 8

Navštivte Cyklo Kongres, kde se téma analýz sezóny a přípravy na další sezónu ponese velkou částí přednášek. Není to jen pro trenéry, ale hlavně pro zvídavé sportovce. V pátek drobné workshopy na Třebešíně, včetně třeba vyzkoušení si jízdy na dráhovce. V sobotu a v neděli pak doslova nabité přednášky, kde se budou střídat přední domácí odborníci z mnoha oblastí – od psychologie po trénink s wattmetrem. Na FB události se dozvíte novinky z příprav.