Frekvence

V mnoha sportech se používá spíše slovo kadence, kde je myšleno zejména ve vztahu k vnějším projevům. Tedy frekvence nějakého pohybu. Nejen tedy krok, ale i šlapání či jiný cyklický pohyb.

Je trošku zvláštní, že s tím, jak jsme se naučili pracovat s pokročilejšími metrikami, tuto základní jsme hodně opustili.

Poslední co zůstalo a s příchodem modernějších metod se vlastně opustilo, je srdeční frekvence.

Trénovat podle tepu je vyloženě out a kadence šlapání či běhu se omezila na cílení na 180 u běhu a u cyklistiky se tak nějak kompletně rozplynula či rozbředla. Neuvěřitelně nevyužitá metrika.

Reakce THb a obecně rostoucí trendy může mít vztah k frekvenci dechu

Přitom měření frekvencí je často nejlevnější metodou měření a může poskytovat obrovskou přidanou hodnotu. A benefit modernějších metod je pak následně o to větší, když už tuto základní metriku máme zvládnutou.

Zaměříme se tedy na tři nejjednodušší frekvence – srdeční a dechovou frekvenci jako dobře měřitelné fyziologické veličiny a frekvenci na výstupu. Tedy frekvenci šlapání na kole, byť pro běh platí to stejné. A tyto frekvence navážeme na věci, které dříve měřit nešly nebo se prostě měří hůře.

Bude to projev frekvence šlapání na hemodynamiku svalu a když už měříme frekvenci dechu (kterou na sportovci vidíme) změříme si i objem vzduchu, který nadechuje (to už nevidíme).

Na základě jedné reakce hemoglobinu v těle si určíme naši optimální tréninkovou metodu

podcastu o kardiologii jsme říkali, že srdeční výdej roste s tepovou frekvencí. Obdobně tomu je u dechu, s jedním zásadním rozdílem.

Pokračování je zařazeno do Premium zone.

Premium zone obsahuje veškerý obsah zde publikovaný, včetně všech článků, videí i podcastů. Členství je měsíční a lze kdykoliv zrušit.

Za jednu měsíční platbu lze tedy vše přečíst a shlédnout, budu ale samozřejmě rád za kontinuální a pravidelnou podporu tohoto projektu o tréninku.

You may also like...